پدیده ای به نام معلم آزاری
شمیم ادب
علمی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی
 
پدیده ای به نام معلم آزاری
خوشتر می داشتم تا از زیبایی های ارتباط بین دانش آموزان و معلمان بگویم از لحظه های نابی که فقط در مدرسه و کلاس درس اتفاق می افتد لحظه های نابی که فقط معلمان می توانند آن را درک کنند .لحظه های خوب تعلیم و تربیت که هیچ چیز بالاتر از آن نیست، لحظه هایی که دانش آموز عاشقانه معلم اش رامی بیند .هنگامی که صبح پایت به مدرسه نرسیده درمورد مرتب بودن لباست و اینکه چه رنگی به شما می آید و امروز حالتان خوب است یا نه صحبت می کنند و . . .
اما می خواهم در مورد مفهومی بنویسم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. معلم آزاری بله این واژه شبیه مردم آزاری و کودک آزاری است.
در سالهای نه چندان دور معلمان با اقتدار کلاس درس را اداره می کردند و کمتر دانش آموزی به خود جرات می داد به معلم اش که حکم پدر ، مادر و الگوی بی بدیلش را داشت توهین کند .اما حکایت این روزهای کلاسها تفاوتی عمیق دارد با آنچه در سالهای گذشته در کلاس های درس می گذشت.
تنبیه دانش آموز به عنوان خط قرمز محسوب می شود، کمتر معلمی از تنبیه چه کلامی چه بدنی استفاده می کند.و این ممنوعیت برای همه دانش آموزان محرز و مشخص است .آنها به خوبی می دانند که معلم حق تنبیه و توهین به دانش آموز را ندارد. و گاهی که این اتفاق رخ می دهد رسانه ها و خبر گزاری ها صدایشان گوش فلک را کر می کند.اما در مقابل رسانه ها و قوانین در خصوص توهین دانش آموزان به معلمان سکوت می کنند و حقوق معلم در این مواقع محلی از اعراب ندارد.
آقای کشاورز دبیر شیمی پیش دانشگاهی فوق لیسانس از دانشگاه خواجه نصیر دبیر بنام و مسلط این درس می گوید در هر کلاس سه چهار دانش آموز بی انگیزه تمام تلاش شان در طول کلاس این است که بحث درس از مسیر خارج شود آنها معمولا سرفه های خاص می کنند صدا های خاصی درمی آورند و گاهی چیز هایی را به طرف تخته سیاه پرت می کنند.
این حرکات مربوط به این سالها نیست ، درگذشته هم دانش آموزان شیطنت هایی را انجام می دادند ،شیطنت هایی که گاه باعث نشاط و شادابی کلاس و معلم می شد. اما آنچه این روزها اتفاق می افتد تلاش آگاهانه و عمدی تعدادی از دانش آموزان جهت آزار معلمان است.
آنها نقشه می کشند تا به اصطلاح معلم را ضایع کنند بی خجالت و ترس و در این راه از تمام هوش و خلاقیت خود استفاده می کنند. شاید عجیب تر این باشد که این کار در کلاس های دروس جدی و معلمان حرفه ای هم اتفاق می افتد .معلمان حساس تر و با روحیه لطیف معلمی پس از مدتی انگیزه خود را از دست می دهند . در بسیاری از مدارس نمره دانش آموز که باعث نظم دانش آموز می شد هم از معلمان گرفته شده است مدیران فشار می آورند تا درصد قبولی های کاذب را بالا ببرند و آنچه می توانست حربه ای جهت نظم و انظباط شود اثر خود را از دست می دهد .
شما درس ات رو بده آقا این جمله را بعضی از معلمان هم از مدیر هم از همکاران خود و گاهی از دانش آموزان شنیده اند .یعنی اینکه معلم جز درس مورد نظر کار دیگری نباید انجام دهد . معلم ریاضی درمورد ادبیات وحشتناکی که بین دانش آموزان ردوبدل می شود ناشنوا می ماند و عکس العملی نشان نمی دهد. معلم حق تذکر به دانش آموزی که در کلاس درس می خوابد را ندارد .در کل آنچه امروز در کلاسهای درس اتفاق می افتد تسلط دانش آموزان بر کلاس درس و معلمی است که خلع سلاح شده است .معلم کم کم به نقطه ای می رسد که فقط درسش را بدهد و از کلاس خارج شود.
در جلسه انجمن اولیاء و مربیان پدران و مادران یا همان دانش آموزان سالهای دور که امروز فرزندان شان در مدرسه تلاش کافی ندارند از سهل انگاری و سخت نگرفتن مدرسه گلایه دارند .پاسخ روشن است .در سالهای دور که دانش آموزان تنبیه می شدند ترکه می خوردند و خلاصه چوب معلم گل بود . برای معلم کسب علم و انضباط و رعایت اخلاق دانش آموز مهم بود حتی مهم تر از آسایش و راحتی دانش آموز و البته خودش. اما امروز برای معلم مهم نیست که دانش آموز درس بخواند یا نه . تلاش بکند یا نه معلم درسش را می دهد و می رود.
جالب است بدانیم که مدارس بنام و موفق مدارسی اند که به شیوه سنتی و سختگیرانه اداره می شوند .در این مدارس محصلان دائم و با اجبار باید درس پس بدهند.منظم و مسئولیت پذیر باشند آنها در می یابند در این مدارس حتی لباسی که می پوشند و نوع ادبیاتی که به کار می برند باید بر پایه تعریف مشخصی از یک دانش آموز ترازمدرسه باشد . در صورت تخطی به راحتی دانش آموز اخراج می شود.
دبیرستان دخترانه ای در شهرک غرب نمرات مستمر دانش آموزان از نمرات امتحانات نهایی پایین تر بود .اتفاقی نادر در مدارس غیر انتفاعی یعنی استاندارد مدرسه بالاتر از استاندارد ملی است.در این مدرسه همه امکانات آموزشی محیاست .نظم و مقررات مدرسه نه تنها برای دانش آموز که برای اولیاء هم اجباری است . معمولا سالی چند المپیادی و رتبه تک رقمی در کنکور دارند. چیزی به نام معلم آزاری وجود ندارد معلم مقتدر است آنچنان که تلاش دانش آموزان برای استاندارد معلم بیش از نمرات نهایی است.
آقای رحیمی که معلم شوخ طبعی است وقتی می خواست در دبیرستانی در جوادیه به کلاس برود از کلاس به عنوان کوره آدم سوزی یاد می کرد .کوره ای که در آن حیثیت انسانی و شخصیت کسی که معلمی را پیشه خود ساخته است به بازی گرفته می شود.
خانم رضایی می گفت من از سالهای دوم سوم خدمتم یاد گرفتم که پشت به دانش آموز نباشم و کمتر روبه تخته سیاه چیزی بنویسم چون وقتی لحظه ای غفلت کنی ممکن است هر چیزی به سمت تخته بیاید ویا هر صدایی را بشنوی.
آیین نامه انظباطی برای دانش آموز خاطی جریمه هایی همچون تذکر شفاهی و کتبی تعویض کلاس یا درنهایت تغییر مدرسه را در نظر می گیرد که کمتر در طول سال اتفاق می افتد.
در واقع ما در مدارس نه تنها منشور حقوق دانش آموز را آموزش نمی دهیم در مورد تخلفات دانش آموز و توهین های دانش آموزان در کلاس درس مقررات روشنی نداریم .
قابل توجه اینکه در آیین نامه انضباطی دانش آموزان در انگلیس حتی حکم جلب دانش آموز را به مدرسه می دهد و در مورد توهین اولیا دانش آموزان به معلمان هم مقررات سختگیرانه ای وجود دارد .
نظام حقوقی مدرسه چه در مورد حقوق دانش آموز و چه در مورد حقوق معلم در کلاس درس ، قدیمی ،کلیشه ای و فاقد کارایی است این نظامنامه نیازمند بازنگری مجدانه است .تا معلم مجالی یابد برای اینکه انسان بسازد تا دانش آموز ارزش های انسانی اش پرورش یابد .
بر گرفته از وبسایت فرهنگیان نیوز
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: جمعه 22 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی